طراحی پنجره در معماری مدرن

طراحی پنجره-sayanwin.com

طراحی پنجره از آنجایی‌ بسیار اهمیت دارد که پنجره‌ها تنها روزنه‌های ارتباطی فضای درون خانه با محیط پیرامون هستند از آنها به عنوان چشم‌های خانه تعبیر می‌شود. از سوی دیگر پنجره‌ها به ‌عنوان یکی از ابزارهای زیبایی‌شناسی در طراحی دکوراسیون داخلی نقش دارند و جلوه ظاهری آن‌ها به ‌اندازه مبلمان حائز اهمیت است. در طراحی دکوراسیون داخلی هر یک از اجزا نقشی در زیبایی آفرینی و ایجاد فضایی دل‌نشین دارد.
طراحی پنجره‌ به‌عنوان بخشی از این فضا باید با حساسیت و سلیقه انجام شود. برای مشاهده محصولات ما همین حالا از فروشگاه سایت دیدن کنید.

طراحی پنجره-sayanwin.com

تاثیر پنجره بر طراحی داخلی

برای طراحی فضای داخلی در معماری مدرن تنها محل قرارگیری پنجره‌ها مدنظر نیست بلکه فرم و شکل پنجره و ابعاد و متریال آن تاثیر فوق‌العاده‌ای در جلوه دکوراسیون داخلی دارد. جلوه ظاهری قالب پنجره درک ما را از فضای داخلی خانه شکل می‌دهد. در معماری مدرن شکل پنجره‌ها یکی از عناصر مهم انتقالی هستند که بین فضای داخلی و خارجی خانه درک دیداری ایجاد می‌کنند.

امروز در و پنجره‌ها تنها راهی برای مشاهده فضای بیرونی خانه نیستند بلکه هر پنجره معنا و مفهومی را به نمایش می‌گذارد. پنجره‌ها به ‌عنوان دریچه‌هایی بر روی دیوارها که هوا و نور خورشید را عبور می‌دهند باید به‌ خودی‌ خود نمای منحصربه‌فردی برای ساختمان ایجاد کنند. به همان اندازه که درهای ورودی ساختمان در زیبایی خانه تاثیر دارد، نمای پنجره‌ها از دو بعد دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی زیبایی خلق می‌کنند.

خوشبختانه با تغییر و تحولات در تکنولوژی جدید ساخت در و پنجره ها هم پیشرفته تر شده است.  این روزها مدل‌های گوناگونی از انواع پنجره براساس مدل‌های مدرن و طراحی روز به بازار عرضه می‌شود. هر مدل از پنجره برای طراحی سبک خاصی از دکوراسیون مناسب شناخته می‌شود. این تلفیق دکوراتیو به هنر متخصصان طراحی داخلی بستگی دارد.

تغییر شکل و ساختار آپارتمان‌ها باعث شده طراحان معماری دیگر کمتر به سمت کاربرد پنجره‌های کلاسیک بروند. این روزها ظهور پنجره دوجداره upvc با شیشه‌های مقاوم دوجداره انقلابی در صنعت ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. این مدل‌ها با وجود زندگی‌های پرهیاهو و شلوغ امروزی با عایق‌های صوتی و حرارتی که دارند، خیال همه را از لحاظ امنیت راحت کرده‌ اند.

sayanwim.com

 طراحی پنجره مدرن یا کلاسیک

هر معمار یا صاحب ملک می‌تواند برای خانه‌ای که آن را بازسازی کرده یا در حال ساخت آن است،  پنجره مدرن یا کلاسیک انتخاب کند. البته انتخاب پنجره ‌تنها منحصر به اصول طراحی ساختمان‌سازی نیست بلکه گاهی فرهنگ یک جامعه در شکل‌گیری آن تاثیر می‌گذارد. بنابراین همان‌طور که در طول تاریخ هم مرسوم بوده پنجره خانه‌ها به نوعی بازتاب‌دهنده طرز تفکر اهالی ساختمان و حتی باور ریشه‌ای آن کشور است.

این روزها با تنوع گسترده‌ای که در ساخت پنجره در اشکال و متریال گوناگون وجود دارد تقریباً هیچ محدودیتی برای انتخاب نخواهید داشت.

 

 برای انتخاب مدل پنجره خانه‌ها چه مواردی مهم هستند؟

پنجره‌ها یکی از مهم‌ترین عناصر برای شکل‌دهی به ظاهر بنای مسکونی و ابزاری جدید برای انتقال سبک معماری می باشد. البته این روزها توجه به نمادهای فرهنگی در ساختمان‌سازی خیلی کم‌ رنگتر شده و پنجره‌ها بیشتر نمایانگر ایده‌های طراحان یا صاحبان بنا هستند.

در ادامه چند نمونه از ایده‌های طراحی پنجره‌ با توجه به جنس و سبک آن را به شما معرفی می‌کنیم:

  • پنجره‌های سرتاسری و بلند

شک بهترین سبک از پنجره‌ها آن‌هایی هستند که منظره و چشم‌انداز بیرونی را تمام ‌و کمال به نمایش می‌گذارند و درضمن فضای داخلی خانه را دل‌باز و روشن می‌کنند. این پنجره‌ها علاوه ‌بر گستره دید به محیط خارج از خانه، امکان گردش هوا و تهویه را می‌دهند. این پنجره‌های مدرن به‌ قدری در زیباسازی خانه مؤثرند که نیاز به عوامل تزئینی دیگر را کم‌رنگ می‌کنند. علاوه ‌بر این پرده هایی که برای پوشش این پنجره‌ها بکار می‌روند می‌توانند زیبایی خارق‌العاده‌ای در دکوراسیون داخلی به وجود بیاورند.

  • پنجره‌ هایی با اشکال هندسی

سالیان سال بود که پنجره‌ها در دو شکل متعارف مربع و مستطیل اجرا می‌شدند و کسی تصورش را نمی‌کرد که خانه‌های امروزی تا این حد هنجارشکنی کنند. امروزه پنجره‌هایی با شکل‌های هندسی گوناگون از دایره و بیضی گرفته تا مثلثی و چند وجهی پا به عرصه ظهور گذاشته اند. این پنجره‌ها ممکن است بزرگ، کوچک یا قدی باشند.

اتاق‌ها می‌توانند یک پنجره چندضلعی بزرگ و بلند داشته باشند و یا با چند پنجره دایره‌ای‌ شکل کوچک نورگیری شوند. همه ما به‌ خوبی آگاهیم که شکل ‌و شمایل پنجره چیزی نیست که بتوان هرچند سال یک‌بار آن را تغییر داد. پس برای فرم و چارچوب آن و همچنین مکان قرارگیری آن روی دیوار دقت و تأمل به خرج دهید.

  •  پنجره‌هایی با قاب کامپوزیت

کامپوزیتها مصالح مصنوعی و شیمیایی هستند که در زمره مصالح مدرن ساختمانی به شمار می‌روند. چارچوب‌های کامپوزیتی به ‌خوبی توانسته‌اند سلایق افراد را در طراحی سبک‌های مختلف دکور پوشش‌دهند. یکی از بارزترین انواع چارچوب‌های کامپوزیتی پنجره‌های upvc هستند که علاوه ‌بر ظاهر شکیل در رنگ‌های مختلفی تولید می شوند. کامپوزیتها مواد سخت‌تری هستند و در مواجهه با تغییرات دمایی و اشتعال مقاومت بیشتری نشان می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا پیام بدهید!
تماس