کاربرد گاز آرگون در پنجره دوجداره

کاربرد گاز آرگون در صنعت درب و پنجره

یکی از دلایل کاربرد گاز آرگون در پنجره دو جداره بهینه سازی مصرف انرژی در صنعت درب و پنجره می‌باشد. امروز دیگر کسی از پنجره های قدیمی استفاده نمی کند. هزینه بالای مصرف انرژی در پنجره های قدیمی مطلبی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. امروزه بیشتر مصرف کنندگان با خرید پنجره های دوجداره upvc هم از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کنند و هم با ایجاد عایقی مناسب، آرامش را به محیط خانه خود باز می‌گردانند.

پنجره های دوجداره

ایجاد عایق صوتی و حرارتی از دلایل مهمی است که مصرف کننده را به سوی استفاده از پنجره های دوجداره سوق می دهد. برای عایق بندی مناسب در این پنجره ها فضای بین دو شیشه را از نوعی گاز پر می کنند. به دلیل این که رسانایی هوای معمولی در مقابل حرارت بیشتر است، لازم است فضای بین دو شیشه از گازی پر شود که رسانایی آن کمتر باشد. به عنوان مثال آرگون می تواند برای این کار مناسب باشد.

گاز آرگون در پنجره دوجداره و حل مشکلات پنجره های قدیمی

مشکلاتی که در پنجره های قدیمی وجود داشت می تواند با به کارگیری گاز آرگون برطرف گردد. برای پر کردن فضای بین دو شیشه در پنجره دوجداره نمی توان از اکسیژن استفاده کرد زیرا اکسیژن خاصیت خورندگی دارد و اصلا برای این کار مناسب نمی باشد. آرگون می تواند بهترین گزینه انتخابی باشد.

در مورد گاز آرگون بیشتر بدانیم:

در مورد گاز آرگون می توان گفت که در گروه گازهای نجیب قرار دارد. این گاز بی رنگ و بی بو بوده و از گازهای بی اثر محسوب می گردد. علاوه بر این موارد این گاز برای سلامتی نیز مضر نبوده و اشتعال زا نیست. با قرار دادن این گاز در داخل پنجره دوجداره می توانیم ورود صدا و گرد و خاک را به فضای داخلی به کمترین مقدار رساند.

گاز آرگون را چگونه می توان جابجا نمود؟

لازم است گاز آرگون را در داخل محفظه هایی که عایق حرارتی دوجداره باشند جابجا نمود. حجم این محفظه های مخصوص بین 5 تا 200 لیتر متغیر است.

گاز آرگون در چه صنایعی استفاده می گردد؟

گاز آرگون مصارف زیادی دارد ولی بیشترین کاربرد آن را می توان در صنعت دانست. به عنوان مثال از این گاز برای پر نمودن فضای بین دو شیشه در پنجره دوجداره، پر نمودن حباب لامپ، جوشکاری، تصفیه زیرکنیوم، لیزر و … می توان استفاده نمود.

مزیت استفاده از گاز آرگون در پنجره دوجداره

  1. کمتر شدن امکان یخ زدگی و میعان
  2. ایجاد عایق مناسب در پنجره ها
  3. جلوگیری از آلودگی محیط زیست
  4. ایجاد عایق صوتی برای فضای داخلی ساختمان
  5. امکان استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف
  6. درزبندی پنجره های دوجداره

پر کردن شیشه های دوجداره با گاز آرگون چه تاثیری می تواند داشته باشد؟

شیشه های دوجداره ای که برای پر کردن آنها از گاز آرگون استفاده شده باشد در مقایسه با شیشه های معمولی از قیمت بالاتری برخوردار هستند. اما اگر عملکرد مثبت آن را روی کاهش مصرف انرژی در نظر بگیرید، متوجه می شوید که در بلند مدت این هزینه جبران خواهد شد.

کارایی گاز آرگون در پنجره های دوجداره

همانطور که می دانید چگالی گاز آرگون در مقایسه با هوای معمولی بیشتر است. درست به همین دلیل است که پر کردن فضای مابین شیشه های دوجداره می تواند از نظر عایق بودن بازدهی بالایی داشته باشد. این گاز می تواند با نگهداری دمای شیشه نزدیک به دمای اتاق از جریان هوای همرفتی که به دلیل اختلاف دمای محیط داخل و خارج می تواند به وجود آید، ممانعت نماید.

تولید آرگون

آرگون را می توان به وسیله تقطیر هوای مایع به حالت جزء به جزء تهیه نمود. به هنگام کار لازم است دقت کنید که این گاز با پوست تان تماس پیدا نکند. زیرا به دلیل این که گاز آرگون دمای خیلی کمی دارد، می تواند موجب سوختگی و یا یخ زدگی پوست گردد.

کلام آخر

در صنعت درب و پنجره سازی از گاز آرگون برای ایجاد عایق حرارتی و صوتی استفاده می گردد. البته باید توجه کنید که این گاز از میزان انبساط و انقباض کمتری در مقایسه با شیشه برخوردار است. این موضوع می تواند درزبندی پنجره ها را پس از مدتی سست کند. دقت در چگونگی آب بندی شیشه هایی هم که با گاز آرگون پر می شوند از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا پیام بدهید!
تماس