تاثیر دلار بر قیمت پنجره‌ دوجداره

تاثیر دلار بر قیمت پنجره‌ دوجداره-sayanwin.com

تاثیر دلار بر قیمت پنجره‌ دوجداره می تواند محسوس باشد زیرا صنعت درب و پنجره دوجداره را می توان از صنایع وارداتی قلمداد نمود که نوسانات قیمت ارز می تواند مستقیما بر قیمت درب و پنجره دوجداره تاثیر بگذارد. این رابطه مستقیم است و به عبارتی زمانی که ارزش ریالی دلار و ارز کاهش می یابد، قیمت ریالی این پنجره ها هم دچار افت خواهد شد.

آیا با افزایش قیمت ارز قیمت پنجره های دوجداره هم به سرعت افزایش می بابد؟

جواب این سوال منفی است. قاعدتا شرکت های تولیدکننده که مواد اولیه خود را به صورت وارداتی تهیه می کنند، انبارهای بزرگی دارند که تا استفاده شدن تمام موجودی می توانند با قیمت قبلی اقدام به تولید با قیمت قبلی کنند.

sayanwim.com

آیا وجود تحریم ها بر قیمت تمام شده پنجره های دوجداره موثر بوده است؟

تاثیر دلار بر قیمت پنجره‌ دوجداره بعد از تحریم های اقتصادی ای که علیه کشور عزیزمان صورت گرفته است، کاملا مشهود بوده ولی از سویی متخصصین ایرانی توانسته اند با خودکفایی در تولید برخی از لوازم موردنیاز این صنعت از واردات آنها جلوگیری کنند. به عنوان مثال چسبی که برای ساخت این مدل از پنجره ها مورد استفاده قرار می گیرد، اکنون نوع ایرانی آن در بازار موجود است. مجموعه این عوامل دست به دست هم داده اند تا در مقابل افزایش تقریبی 5 برابری قیمت ارز در چند سال اخیر، قیمت پنجره های دوجداره تنها بین 2 تا 2.5 برابر افزایش قیمت داشته باشد.

در ادامه به بررسی این موضوع به صورت تخصصی تر می پردازیم:

  1. ارز و دلار چه تاثیری بر قیمت پروفیل مصرفی در پنجره های دوجداره upvc دارد؟

برای تولید پروفیل های پنجره دوجداره upvc از مواد اولیه داخلی استفاده می گردد که می توانند توسط کارخانه های پتروشیمی تولید گردند. به عبارت دقیق تر کارخانه های پتروشیمی می توانند پودر pvc موردنیاز تولیدکنندگان پروفیل را تامین نمایند. اما در فرایند تولید پروفیل لازم است علاوه بر پودر pvc برای افزایش کیفیت پروفیل upvc از یک سری افزودنی های دیگری هم استفاده گردد که لازم است آنها را به صورت وارداتی تهیه نمود. تولید این مواد در داخل کشور امکان پذیر نیست. به این دلیل قیمت ارز و دلار می تواند بر قیمت پروفیل تاثیر مستقیم داشته باشد.

  1. تاثیر ارز و دلار  بر روی قیمت یراق آلات مورد استفاده در پنجره های دوجداره داشته باشد؟

تقریبا %90 یراق آلات مورد استفاده در پنجره های دوجداره upvc از کشور ترکیه وارد ایران می شود و بقیه موارد هم از کشور آلمان وارد می شود. بنابراین چه یراق آلات ترک و چه نوع آلمانی آنها هر دو تحت تاثیر قیمت ارز و دلار خواهند بود. ما هنوز نتواسته ایم یراق آلات تولید داخل را که شامل اسپانیولت و لولای دستگیره است، وارد بازار کنیم. لازم است تولیدکنندگان داخلی بیشتر تلاش کنند تا کشور عزیزمان در این زمینه هم به خودکفایی کامل دست یابد.

چرا برخی از تولیدکنندگان قیمت های خود را با افزایش قیمت ارز و دلار تغییر نمی دهند؟

ممکن است برخی از سازندگان و تولیدکنندگان پنجره های دوجداره upvc تغییرات روزهای آتی را پیش بینی نموده و برای آن تدابیری اندیشیده باشند. به عنوان مثال ممکن است انبارهای خود را به اندازه ای پر نمایند که تا مدتی بتوانند با قیمت های قبلی دوام بیاورند.

دلیل عدم افزایش قیمت پنجره های دوجداره در مقابل افزایش قیمت ارز و دلار از سوی برخی از تولیدکنندگان چه می تواند باشد؟

در شرایطی که قیمت ارز و دلار افزایش یافته است، برخی از تولیدکنندگان که موجودی انبارشان پر است، قیمت های خود را افزایش نمی دهند. این دسته از تولیدکنندگاه به دلیل این که قصد دارند نبض بازار را حتی شده برای مدت کوتاهی به دست بگیرند. این موضوع می تواند قدرت مانور بیشتر بر روی قیمت ها را برایشان فراهم نماید. البته این موضوع می تواند مقطعی باشد.

جمع بندی

به دلیل تهیه یراق آلات به صورت کاملا وارداتی و برخی از مواد اولیه موردنیاز برای تهیه پروفیل از کشورهای خارجی این صنعت به واردات نیازمند است که می تواند تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار بگیرد. ممکن است برخی از تولیدکنندگان بزرگ در مقابل این نوسانات چند وقتی دوام بیاورند ولی نمی توان در بلند مدت قیمت ها را ثابت نگهداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا پیام بدهید!
تماس