کاربرد زاماک در صنعت درب و پنجره

کاربرد زاماک در صنعت درب و پنجره

کاربرد زاماک در صنعت درب و پنجره موضوع بحث این مقاله است که قصد داریم در آن شما را با مفهوم زاماک آشنا کرده و سپس به کاربرد آن در صنعت درب و پنجره سازی اشاره کنیم. در صورتی که به این موضوع علاقه مند باشید پیشنهاد می کنیم حتما ما را همراهی کنید.

زاماک چیست؟

از جمله قطعاتی که در ساخت درب و پنجره دوجداره می تواند نقش مهم و کلیدی را ایفاء نماید، زاماک است. به عبارت دقیق تر تصور نکنید که زاماک نام برند خاصی باشد بلکه زاماک به جنس خاصی از قطعه گفته می شود. در حقیقت زاماک یکی از انواع آلیاژ است. این آلیاژ از مس، منیزیم، آلومینیوم و روی تهیه می شود. علاوه بر این فلزات از کادمیم، کرم، قلع، آهن، منگنز و نیکل نیز به مقدار کم در آن استفاده شده است. البته روی را می توان اساس و پایه اصلی این آلیاژ محسوب نمود.

نحوه تهیه زاماک

برای این کار باید نخست آلومینیوم را ذوب کرده و سپس تکه هایی از مس خالص را درون آلومینیوم مذاب قرار می دهند. در این زمان با استفاده از حرارت بالا، سعی می شود تا مس در داخل آلومینیوم ذوب و سپس حل گردد تا بتوان بقیه مراحل را اعمال نمود.

بعد از آماده سازی آمیژان AL-cu که شکننده و ترد است، اقدام به شمش ریزی می کنند. بعد از انجماد کامل شمش ها، آن را داخل بوته روی ذوب شده می اندازند تا به صورت کامل در آن حل شود. حالا نوبت به ریخته گری زاماک می رسد.

ریخته گری آلیاژ زاماک

برای ریخته گری آلیاژ زاماک که طی فرایندی که در بالا به آن اشاره شد تهیه می شود، استفاده از ریخته گری دایکست و فشاری می تواند گزینه مناسبی باشد. به دلیل این که دامنه انجماد در آلیاژ زاماک بسیار کوتاه است، این آلیاژ به سمت انجماد پوستی گرایش دارد. در تولید زاماک به راحتی می توان جهت انجماد و تغذیه گذاری آن را تعیین کرد.

کاربرد زاماک در صنعت درب و پنجره

برای تهیه قطعاتی که تحت فشار قرار دارند استفاده از زاماک می تواند کارآمدتر از گزینه های دیگر باشد. دلیل استفاده از این آلیاژ در یراق آلات درب و پنجره و دستگیره آنها هم درست به همین دلیل است. در حقیقت زاماک به منظور چسباندن کامل لنگه به فریم و قفل شدن درب و پنجره به کار می رود.

نحوه کار زاماک

وقتی دستگیره درب و پنجره را حرکت می دهید، این امر موجب حرکت قطعه استوانه ای بر روی اسپانیولت می گردد و زاماک در زمان بسته شدن در بین آنها قرار می گیرد و در زمان باز کردن در و پنجره هم زاماک از آن خارج می گردد. زاماک می تواند در شکل ها و اندازه های مختلفی تهیه گردد و از جمله قطعاتی است که قابلیت تعویض دارد. این قطعه از نظر فنی از قطعات مهم و اصلی محسوب می گردد.

کاربرد زاماک در ریخته گری چیست؟

آلیاژ زاماک از نقطه ذوب پایینی برخوردار است و علاوه بر آن، سیالیت مناسب و نیز انقباض متمرکز در آن، می تواند گزینه مناسبی برای ریخته گری تلقی گردد.

زاماک وزن بالایی دارد که توصیه می کنیم همواره این موضوع را در سیستم های فشاری وزنه گذاری به یاد داشته باشید.

آیا زاماک ربطی به رگلاژ درب و پنجره دارد؟

در مورد رگلاژ درب و پنجره ها می توان گفت نقش زاماک بسیار مهم و اساسی است زیرا در صورتی که زاماک به درستی و به حالت صحیح تنظیم گردد، می توان رگلاژ درب و پنجره ها را بدون هیچ مشکلی انجام داد.

کلام آخر

در صورتی که در زمینه درب و پنجره سررشته داشته باشید، حتما می دانید که نقش زاماک در صنعت درب و پنجره انکار ناپذیر است. به دلیل محل قرارگیری این قطعه در درب و پنجره ها این قطعه همواره تحت فشار است. درست به همین دلیل است که وزن، جنس و نوع آلیژ به کار رفته در این قطعه می تواند در کیفیت ساخت و عایق کاری پنجره های upvc نقش مهمی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا پیام بدهید!
تماس