نقش پنجره در انتقال حرارت

نقش پنجره در انتقال حرارت

نقش پنجره در انتقال حرارت انکارناپذیر است. بر اساس آمار ارائه شده نقش پنجره در انتقال حرارت در ساختمان های مسکونی %34 بار سرمایشی و % 23 بار گرمایشی تخمین زده شده و این میزان در بناهای تجاری به %17 بار گرمایش و %31 بار سرمایش می رسد. این آمار می تواند اهمیت عایق کاری درب و پنجره ها را بیشتر نمایان کند. در این میان لازم است به عایق کاری پنجره ها توجه بیشتری نمود. استفاده از طراحی و مواد مناسب در ساخت پنجره ها تا میزان زیادی از هدر رفت انرژی جلوگیری می نماید. محاسبه دقیق تر میزان اتلاف انرژی از طریق پنجره های ساختمان، کار دشواری است که نیاز به شبیه سازی توسط کامپیوتر دارد.

بیشتر بخوانید: پنجره آلومینیومی

امروزه با کاهش منابع در دسترس و به دنبال آن افزایش قیمت سوخت، کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بیشتر تمایل به کاهش مصرف انرژی دارند. عایق کاری پنجره ها نقش اصلی را در این زمینه بر عهده دارد. اهمیت موضوع به دلیل ارتباط سطح بیرونی پنجره با محیط خارجی است. حتی نوع شیشه ای که برای پنجره ها مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند تاثیرگذار باشد.

 

عوامل موثر در انتقال حرارت پنجره ها

عوامل مختلفی در مورد پنجره ها وجود دارد که در انتقال حرارت از طریق پنجره نقش دارند که در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم:

  1. جنس و رنگ شیشه

    یکی از جمله عوامل موثر در این رابطه جنس و رنگ شیشه انتخابی است که می تواند با تاثیر بر میزان نفوذ نور به فضای داخلی تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال استفاده از متریل هایی از قبیل چوب و فلز می تواند با انتقال حرارت، موجب اتلاف انرژی گردد.

  2. اندازه و ارتفاع پنجره از سطح زمین

    از فاکتور های دیگر در این زمینه می توان به اندازه پنجره اشاره نمود. هر قدر اندازه پنجره کوچکتر انتخاب گردد، به همان اندازه هم از تبادل انرژی جلوگیری می شود. پنجره های بزرگ در سمت جنوب ساختمان و پنجره های کوچکتر در جهت شمال می تواند از انتقال حرارت جلوگیری نماید. علاوه بر این با افزایش ارتفاع پنجره از سطح زمین به علت برودت هوا، هدر رفت حرارتی نیز بیشتر خواهد شد.

  3. جهت قرار گرفتن پنجره در ساختمان: چگونگی جهت گیری ساختمان می تواند در اقلیم های مختلف تاثیرات متفاوتی را داشته باشد. توصیه می نماییم بیشتر پنجره ها را به سمت شمال طراحی نمایید.
  4. استفاده از سایبان:

    سایبان می تواند در معتدل نمودن دمای اطراف پنجره تاثیر مثبتی داشته باشد. در صورتی که جهت گیری پنجره ها به سمت جنوب باشد و یا نور خورشید به حالت مستقیم به پنجره می تابد، استفاده از سایبان لازم به نظر می رسد.

  5. اقلیم های مختلف:

    اقلیم نیز در انتقال حرارت از طریق پنجره ها موثر است. لازم است اشاره نماییم که سرعت باد، کاهش و یا افزایش دمای محیط خارج، ارتفاع از سطح دریا و … فاکتورهای اقلیمی موثر در میزان تبادل حرارت مابین فضای داخلی و خارجی هستند.

  6. چند جداره نمودن پنجره ها:

    تاثیر چند جداره نمودن پنجره ها کم نیست و اگر بخواهیم رقمی برای آن ارائه نماییم می توان گفت این موضوع تاثیر 20 درصدی دارد. البته با استفاده از جنس مرغوب و با کیفیت در بین پنجره های چند جداره نیز می تواند این رقم را افزایش بدهد.

  7. تاثیر انتقال حرارت تشعشعی و جابجایی بر سطوح خارجی و داخلی
  8. به کارگیری لایه های کم گسیل
  9. تغییر زاویه پنجره

10.به کارگیری پنجره هایی که دارای تهویه مکانیکی و یا طبیعی هستند

11.نوع قابی که در ساخت پنجره استفاده شده

و …

نتیجه

حدود 40 تا 50 درصد انرژی تلف شده در ساختمان ها را پنجره ها به خود اختصاص داده اند. این میزان اتلاف انرژی قابل چشم پوشی نیست و باید راه حل مناسبی برای آن بیاندیشیم. در حالت کلی هدر رفت انرژی از پنجره ها دو علت اساسی دارد:

  • ورود هوای بیرون به فضای داخلی
  • تفاوت دمایی که بین فضای داخلی و خارجی وجود دارد.

استفاده از تکنولوژی های روز دنیا می تواند میزان اتلاف انرژی را از طریق پنجره کاهش دهد. برای این کار بهتر است مواردی را که در بالا ذکر نمودیم را به دقت مطالعه نمایید. این مطالب می توانند اطلاعاتی هر چند کلی در مورد چگونگی طراحی و نصب پنجره مناسب در دسترس شما قرار دهند. استفاده از پنجره های کوچک، چند جداره نمودن و انتخاب نوع عایق مناسب همواره می تواند کمک کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا پیام بدهید!
تماس